Trojica
Pri spomienke na časy, nie tak dávno, minulé sa nemôže opomenúť stránka automobilov. Samozrejme, že v Československu nepochybne kraľovala Škodovka so všetkými svojimi modelmi, no neodmysliteľnou súčasťou života motoristov boli aj, dnes už rovnako legendárne, sovietske automobily dovážané z bratského Zväzu sovietskych socialistických republík. Trojicu tých najpovestnejších tvoria značky GAZ, AZLK a VAZ. Terénny gazík nesmel chýbať na poriadnom družstve a Volga ponúkala obmedzený luxus, AZLK, alebo Automobilový závod komunistickej internacionály, vyrábal Moskviče a vo Volžskom automobilovom závode sa zrodila legenda s menom Lada. A práve jej je venovaný tento článok.Lada 1200 spredu.jpg
Pár parametrov
Rozpisovať parametre všetkých modelov Lady by chcelo niekoľko samostatných článkov. My sa však zameriame na konkrétny model, ten ktorý prišiel s názvom Žiguli, po našom: žigulák. Ide o vozidlo VAZ Lada 2101, v exporte známe ako Lada 1200. Vyrábaná bola v rokoch 1970 až 1983. Ponúkala päť miest na sedenie, hoci toto číslo je len orientačné, štvorstupňovú prevodovku, štvorvalcový motor s objemom 1,2 litra a výkonom, neuveriteľných, 60 koní. Maximálna rýchlosť činila 140 kilometrov za hodinu. Auto nevážilo ani tonu, presnejšie 955 kilogramov, a z nuly sa dostalo na stovku za neskutočných 20 sekúnd. Niet pochýb, že na ruskú verziu Fiatu 124 išlo o solídny automobil.Lada 1200 zozadu.jpg
Využitie
Nie je teda žiadnym prekvapením, že sa Lada stala obľúbeným vozidlom nie len v Sovietskom zväze ale i v celom Východnom bloku. Lada 2101 dala vzniknúť celej sérii vozidiel končiac modelom 2107, pričom sa model 2105 vyrábal až do roku 2010. Bola mnohokrát modifikovaná aby vyhovovala podmienkam terénu i diaľnice, vyrábala sa vo verziách kombi a svoje uplatnenie našla i na západných trhoch. Tento soviet na kolesách sa, podobne ako nemecký Trabant, dnes radí nie len medzi symboly komunizmu ale aj medzi automobilové legendy, kam bez pochýb patrí.